« Önceki | Sonraki »

16/5/2006

Süleymanname

 

demmm.jpgEski Cumhurbaşkanımız Sayın Süleyman Demirel, Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Odası Konfederasyonu’nun, Atatürk’ün 125. doğumu ve Samsun’a çıkışının 87. yıldönümü nedeniyle tır içinde hazırladığı ‘İşgalden Zafere, Zaferden Cumhuriyete’ adlı gezici serginin açılışında gazetecilerin sorularını yanıtlamış. Ve yine her zamanki ustalığını konuşturarak daha önce kendi söylediği sözleri yine kendisi çarpıtmış :

 

Bu soruların hiçbirini yanıtlamam. Hep cevaplandırdım. 3 defa, 4 defa, 5 defa cevaplandırdım. Altıncısını da cevaplandırsam ne olacak? Demek ki duyulmuyor, anlaşılmıyor. Benim dediğim o değil. Eğer Türkiye’de okuyamıyorsa bir yere gitsin, okunabilir bir yere gitsin. Bununla, ‘türbanlılar Suudi Arabistan’a gitsin’ arasında dağlar kadar fark var..

 

"Neymiş bu dağlar kadar fark ?" dense eminim Demirel onun için de bir cevap bulurdu. Hatırlayacağınız gibi Demirel daha önceden birçok yerde Başörtüsü yasağını eleştirmiş ve "Bu yasak mantıksız, hakkınızı arayın" demişti. Yine hatırlayacağınız gibi  Demirel 28 Nisan’da Habertürk’te yayınlanan ‘Basın Kulübü’ programına konuk olmuş ‘laiklik’ ve ‘başörtüsü sorunu’ konusundaki sorulara da cevap vermişti. Demirel, kendisine yöneltilen “Sayın Demirel, galiba siz farkında değilsiniz; ama bu ülkede başlarını örten binlerce genç kız üniversite kapılarından geri çevriliyor. Bu yüzden, bütün bir Türkiye’de derin acılar ve dramlar yaşanıyor, peki bu kızlar ne yapsın?” sorusuna ise bu kez şu karşılığı vermişti:

 

Türban özgürlük falan değildir. Bu gericiliktir. Orası üniversite, oranın kuralları var. Danıştay, Anayasa Mahkemesi karar vermiş. İlle başı bağlı okumak istiyorsan, başı bağlı olarak okunabilen yerler var, oraya git. Arabistan’da falan öyle yerler vardır, oraya gidin. Orada okuyun.

 

Yok, uzun süre direndim ama dayanamayacağım. Demirel'le ilgili, Necip Fazıl Kısakürek'in 1971' de yazdığı ünlü "Süleymanname" şiirini blogumda bir vesileyle yayınlamazsam sanki kendi kendime ihanet ediyormuş gibi hissedeceğim. İşte tarihe benden de bir not. Gelecek kuşakların kulaklarına küpe olması dileğiyle bir kez daha Süleymanname.. :

 

Sen gül diyarının yapma gülüsün!
Aynı yapmacıkla Çoban Sülü'sün!
Yoktur izlediğin bir dava yolu;
Bir bu yan, bir şu yan, büküntülüsün!
Türk'e zıt sermaye merkezlerinden,
Bir zikzaklı yolda hep, güdülüsün!
Milli yekparelik gelmez işine;
Bu yüzden parçalı, bölüntülüsün
Ve devlete mason biraderlerin
Tam da maslahata denk ödülüsün!
Ne sır sendeki bedava oluş!
Problemler içinde en müşkülüsün!


Fikir dağlar boyu kocaman kitap;
Sen de o kitabın bir virgülüsün!
Böyleyken ustasın gözbağcılıkta;
Cüceler sirkinin baş Herkülüsün!
Gözyaşı ve çığlık vatanında sen,
Hüzün bahçesinin şen bülbülüsün!
Büzülmüş susarken mahzun hakikat,
Davuldan ziyade gümbürtülüsün!
Teokratik rejim olmaz deyip de,
Peşinden müslüman görüntülüsün!
Kolera, vergiler, zamlar, enflasyon;
Bir felaketsin ki, binbir türlüsün!
Gelirsiz giderli bütçelerinle,
Her yıl, milyar milyar köpürtülüsün!
Okka okka vicdan satın alırsın;
Topuzu altından oy baskülüsün!
Bir gökdelen sanır seni gören göz;
Bilmez ki, temelden çöküntülüsün!
Büyük Kongre, dikiş tutturduğun yer;
Meclise gelince söküntülüsün!
Bağlısın hak bilmez yeminlilere;
Hakkı bilenlerden çözüntülüsün!
Üçbuçuk mebusa kaldı diye fark,
Kimbilir, ne kadar üzüntülüsün!
Millet gökten adam dilensin, dursun!
Ümit fakirinin baş keşkülüsün!
Kuzum, senin neren Anadolludur?
Türk' e Amerikan püskürtülüsün!
Farkın şu ki, eski Başbakanlardan,
Sen o belaların son püskülüsün!

EkleBunu Sosyal Paylaşım Butonu


Yorum yaz! :: Arkadaşına Gönder!

16 yorum yazılmıştır

  1. Yazan: isimsiz | Tarih: 2006-10-20 10:25:39
    Konu: kriter
    çok harika bir şiir.ancak bu kadar güzel yazılır süleyman demireli anlatmak

    Bağlantı »

  2. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-18 20:40:01
    Konu: Haklısınız
    Fethi Bey,

    Blogcunun yorum bölümü hakkında ne deseniz haklısınız.Şimdilik ikametgah ve vesikalık istemediklerine dua ediyoruz.Blogcunun kontrol paneli çok kullanışlı geldiği için tercih etmiştim.Yorum kısmı dikkatimden kaçmış.Artık girmiş bulunduk idare ediyoruz.

    Müzmin Bey sayesinde "Süleymanname" nin orjinaline ulaştık.. Hem kitaba (Öfke ve Hiciv) baktım, hemde Büyük Doğu yayınlarına e-posta ile sorup teyid ettim.Yazımdaki metin orjinal "Süleymanname"

    Aksi ispatlanana kadar tabii.. :-)

    S.Öztürk

    Düzenleyen GELENEK gün: 18/5/2006 saat: 08:40

    Bağlantı »

  3. Yazan: Fethi Sipahi Tan | Tarih: 2006-05-18 16:01:19
    Konu: Çözüme doğru
    Süleyman Demirel şiirlerine özel ilgim olduğunu saklayacak değilim ama Necip Fazıl'a ait olduğu söylenen bu şiiri çok sırıtan mısralar sebebiyle bilerek görmezden gelmiştim. Şimdi eli yüzü biraz düzelmiş. Eski hali hem Demirel hem de NFK'ya yakışmıyordu.

    (Bu arada blogcuda yorum yazmak benim bozuk sitedekinden bile meşakkatliymiş. Konu, kimden, kod numarası, bir ikamet kağıdı ile vesikalık resim eksik kalmış)

    Bağlantı »

  4. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-17 19:07:48
    Konu: Müzmin Bey,
    Maalesef verdiğim linkteki ilgili kelimede de küçük bir yanlışlık var.Üşenmedim kitabı (öfke ve hiciv) arkadaşımdan bulup baktım.Mısranın doğrusu şu :

    "Ümit fakirinin baş keşkülüsün" Yani "boş" değil "baş" olacak..

    Üstad bunları görüyorsa mezarında ters dönüyordur..

    S.Öztürk

    Düzenleyen GELENEK gün: 17/5/2006 saat: 07:08

    Bağlantı »

  5. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-17 06:56:36
    Konu: Bir hatayı düzeltmiş olduk..
    Müzmin Bey,

    Dikkatinize bravo.. Kardeşiniz size çok güzel bir haslet kazandırmış.Garip gelmedi çünkü, sizin gibi daha okurken ölçü hatasını bulan bir dostum var..İki ve daha fazla hece tamam da uzun bir şiirde tek bir hecenin eksikliğini/fazlalığını bulmak büyük bir marifet doğrusu..

    Sayenizde bir hatayı düzeltmiş olduk..

    S.Öztürk

    Bağlantı »

  6. Yazan: http://muzminanonim.blogspot.com/ | Tarih: 2006-05-17 01:18:04
    Konu: Eyvallah
    [v]1."Bu zikzaklı yolda hep, güdülüsün." mısrasında virgün aynı yerinde..[/v]

    Mumkundur. Hatali olduguna emin degildim; ama, hala daha icime de sinmis degil.

    [v]2."Problemler içinde en müşkülüsün! " mısrası da aynı..[/v]

    Peki, ne yapalim; oyle uygun gormusse benim boynum kildan ince. Ben olsam

    "Mesele içinde en müşkülüsün!" filan gibi birsey yapardim. Ama, belli: ben degilim :-)

    [v]3.İşte hatalı dediğimiz mısranın doğrusu : "Ümit fakirinin boş keşkülüsün! " [v]

    Eyvallah.

    Aksini umsam da, size garip geldigine eminim; ama, okurken uzerime firlayacak gibi oluyor olcude hata gorursem. Bu illeti 17-18 yaslarimnda siir yazmaga basladigimda benden kucuk kardesim bulastirdi bana --yazdigim bir siiri ona gosterdim ve, adi velet, dizinin uzerinde parmaklariyla hece saydi ve... "burasi olmamis" dedi. Cildiracaktim. Nicin 'olmamis' dedigini anlamam uzun surdu. O kadar mahcup oldum ki, o gun bugun, siir okurken icimden bir hece metronomu tempo sayar :-)

    Bağlantı »

  7. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-16 23:32:25
    Konu: Öfke ve Hiciv
    Müzmin Bey,

    İnternette ararken Süleymanname'nin galiba "orjinaline" rastladım. Ayrıca bu şiir "Öfke ve Hiciv" kitabında da yayınlanmış.. Zaten ben kitabından okuduğumu hatırlıyorum.Kütüphanemde aradım ama "Öfke ve Hiciv" i bulamadım.. Sanırım taşınırken kaybolan bazı kitaplarımın içinde gitti..Burada ilginç bir şey var..

    1."Bu zikzaklı yolda hep, güdülüsün." mısrasında virgün aynı yerinde..

    2."Problemler içinde en müşkülüsün! " mısrası da aynı..

    3.İşte hatalı dediğimiz mısranın doğrusu : "Ümit fakirinin boş keşkülüsün! "

    İnternette dolaşanlarda "boş" sözü eksik.Herhalde kopyalarken birisi eksik yazdı.Aynı metin dolaşıp duruyor.. Herhalde konu aydınlandı.. :-) Kendi yazımdaki mısraya da "boş" kelimesini ekledim..


    İlgili link şudur.:

    http://www.akademi.nl/sayi8/Edebiyat.htm

    S.Öztürk.

    SÜLEYMANNAME

    Sen gül diyarının yapma gülüsün!..

    Aynı yapmacıkla Çoban Sülü'sün!...

    Yoktur izlediğin bir dava yolu;

    Bir bu yan, bir şu yan, büküntülüsün!...

    Türk'e zıt sermaye merkezlerinden,

    Bu zikzaklı yolda hep, güdülüsün.

    Milli yekparelik gelmez işine;

    Bu yüzden parçalı, bölüntülüsün!

    Ve devlete Mason biraderlerin

    Tam da maslahata denk ödülüsün!

    Ne sırdır sende bedava oluş,

    Problemler içinde en müşkülüsün!

    Fikir dağlar boyu kocaman kitap,

    Sen de o kitabın bir virgülüsün!

    Böyleyken ustasın gözbağcılıkta,

    Cüceler sirkinin baş herkülüsün!

    Göz yaşı ve çığlık vatanında sen,

    Hüzün bahçesinin şen bülbülüsün!

    Büzülmüş susarken mahzun hakikat,

    Davuldan ziyade gümbürtülüsün!

    Teokratik rejim olmaz deyip de,

    Peşinden Müslüman görüntülüsün!

    Kolera, vergiler, zamlar, enflasyon,

    Bir felaketsin ki, binbir türlüsün!

    Gelirsiz giderli bütçelerinle,

    Her yıl, milyar milyar köpürtülüsün!

    Okka okka vicdan satın alırsın;

    Topuzu altından oy baskülüsün!

    Bir gökdelen sanır seni gören göz,

    Bilmez ki, temelden çöküntülüsün!

    Büyük kongre, dikiş tutturduğun yer,

    Meclise gelince söküntülüsün!

    Bağlısın hak bilmez yeminlilere,

    Hakkı bilenlerden çözüntülüsün!

    Üçbuçuk mebusa kaldı diye fark,

    Kim bilir ne kadar üzüntülüsün!

    Millet gökten adam dilensin dursun,

    Ümit fakirinin boş keşkülüsün!

    Kuzum senin neren Anadolludur?

    Türk'e Amerikan püskürtülüsün!

    Farkın şu ki, eski başbakanlardan,

    Sen o belaların son püskülüsün!(Öfke ve Hiciv s. 40)





    Düzenleyen GELENEK gün: 17/5/2006 saat: 12:12

    Bağlantı »

  8. Yazan: metin-thePoor | Tarih: 2006-05-16 23:03:42
    Konu: Problemli "problem" ve eksik gramajlı keşkül
    Sevgili kardeşim,

    Estağfurullah, üstatlık ne haddimize!

    Muzmin Anonim dostuma katılıyorum. Seçkin dikkatinden uçanla kaçan olmuyor. Problem kelimesi -her ne kadar hece ölçüsünü bozmuyorsa da- yabansı/yabancı duruyor burada. "Keşkülüsün"ün öncesinde tek hecelik bir kelimenin yokluğu da rahatsız edici.

    Bağlantı »

  9. Yazan: http://muzminanonim.blogspot.com/ | Tarih: 2006-05-16 22:52:23
    Konu: Prob-lem-ler dogru
    ama okurken degil..

    Ve, nedense ben ustad'in o kelimeyi kullanacagini da pek sanmiyorum.

    Siirin NFK'ya ait olmadigini iddia edemem. Oyle bir seyi bir baskasinin hem yazmasi cok zor, hem de siirin tonu tumuyle NFK imzasi gibi. Uslup, kelimeler.. hersey.

    Uydurma oldugu cikarsa COK sasiririm.

    'keşkülüsün'den once 'en' ya da 'has' gibi bir sey olmali; ama, ne olmasi gerektigini bilmiyorum.

    NFK'nin yayinlanmis eserleri arasinda bu siir yok. Cope attiklarindan da olamaz, cunku onlar daha eskilere dayanir. Muskul bir durum..

    Bağlantı »

  10. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-16 22:39:32
    Konu: O zaman
    O zaman "Problemler içinde en müşkülüsün!" mısrasında ölçü hatası yok.

    Öyle değil mi üstad Metin Ağabey..? Berbat bir gün geçirdim.Ben mi bir yerleri atlıyorum, Müzmin bey mi ?

    S.Öztürk

    Düzenleyen GELENEK gün: 16/5/2006 saat: 10:40

    Bağlantı »

  11. Yazan: metin-thePoor | Tarih: 2006-05-16 22:15:50
    Konu: Süleymanname
    "prob" zaten tek hecedir.

    Bağlantı »

  12. Yazan: S.Öztürk | Tarih: 2006-05-16 21:30:22
    Konu: Evet öyle de..
    Müzmin Bey,

    Evet ne yalan söyleyeyim siz uyarınca dikkatimi çekti..

    İlki belki birisinin imla işgüzarlığıdır. Eh geçebiliriz.

    İkincisinde "prob-lem-ler i-çin-de dersek yani p-rob değilde "prob" şeklinde tek hece okuyuversek kurtarmaz mı ? Belki üstad böyle okumuştur.. ? :-)

    Ama üçüncüsüne diyecek bir şeyim yok.. Ölçü de hata var..

    <b>Ustad cope attigi siirlerinde bile bu tur ozensizlik yapmazdi. </b>

    İyi de bu ne anlama geliyor ? Şiir üstada ait değil mi o zaman ? Veya ekleme mi var acaba..?

    S.Öztürk

    Bağlantı »

  13. Yazan: http://muzminanonim.blogspot.com/ | Tarih: 2006-05-16 20:33:25
    Konu: Gunah-sevap listesi
    Ozturk bey,

    Hece olcusunun Sultan-i Suarasinin asagidaki yanlislari yapMAmis olduguna eminim...

    Baska yerlerde ciktiginda mudahale etmedim, ama, artik dayanamayacagim. Benim gordugum kadariyla 3 misrada hata var:

    -----
    "Bir zikzaklı yolda hep, güdülüsün!"

    Zannedersem burada virgul olMAmaliydi.

    -----

    "Problemler içinde en müşkülüsün!"

    Burada 'Problemler içinde' kisminda hata --daha dogrusu bir hece fazla- var. 6 + 5 degil, 7 + 5 olcusu cikiyor.

    -----

    Ümit fakirinin keşkülüsün!

    'Burada da 'keşkülüsün'den once bir hece eksik. 6 + 5 degil, 6 + 4 olcusu cikiyor.

    -----

    Son iki misra orneginde kesin hata var. Siirin baska heryerinin 6+5 olcusundedir, ve Ustad cope attigi siirlerinde bile bu tur ozensizlik yapmazdi.

    Bağlantı »

  14. Yazan: GELENEK | Tarih: 2006-05-16 20:10:36
    Konu: Artık farkındayım..
    Sizin uyarınızla farkına vardım Metin Ağabey.. Ve biraz hızlı ve pervasızca giriş yaptım. :-) Umarım biryerleri kırıp dökmemişimdir.. :-)

    Bu arada Fethi Bey'in blogu nerededir diye soran olursa :

    www.izlenimler.net

    S.Öztürk

    Bağlantı »

  15. Yazan: metin-thePoor | Tarih: 2006-05-16 16:40:57
    Konu: Beşibiryerde
    Aziz kardeşim Suat Bey,

    Farkında mısınız bilmem, şu anda Fethi Bey'in blogunun muhtelif ilmeklerinde Ironhand The Magnificent'ı -biri dolaylı, diğerleri de doğrudan- ilgilendiren tam beş adet manzume neşrettim efendim!

    Bağlantı »

  16. Yazan: pardus007 | Tarih: 2006-05-16 14:38:02
    Konu: Bende bu konuda yazmıştım
    Bilmiyorum niye böyle yapıyorlar , Böyl çıkışlarla medyada kendine yermi edinmeye çalışıyor. Bence bir amaç bunları bir insana söyletir. Amaç ne o önemli

    Bağlantı »